ЕУ-ЗОНА ПРОМЕНА НА СЛОБОДНОJ ЗОНИ

Селекциjе Женска линиjа и програм за младе 14+ већ годинама су миљеници публике филмског фестивала Слободна Зона. Ове године придружуjе им се и нова програмска целина ЕУ Зона промена. Заjедничко им jе суочавање са реалношћу и вера у могућност промене - на личном и друштвеном плану, ма колико то у првом тренутку изгледало немогуће. Покретачи промена су jунаци филмова чиjа убеђења и морална чврстина нађачаваjу ограничења коjа намећу како религиозне догме и традициjа, тако и самовоља државе, и других институциjа.

Промо спот ЕУ Зона променаhttps://www.youtube.com/watch?v=Wwy40zL1oc0

 EU Zona Promena, Zenska linija, 14 plus_1920 1080.jpg

Петнаесто издање доноси и нову програмску линиjу ЕУ Зона промена. Филмови у овоj селекциjи баве се проблемима коjи дефинишу свакодневницу и наjдиректниjе утичу на живот људи широм Европе и света, али и код нас. Пораст десног екстремизма, популистички покрети коjи користе слабости демократског друштва и незадовољство губитника либералног капитализма, угрожавање основног људског права на становање и кров над главом, корупциjа у политици и друштву само су неке од тема ове селекциjе. Ови филмови биће и повод за разговоре у оквиру говорног програма Компас Слободне Зоне 

Промо спот пратећих програма: https://www.youtube.com/watch?v=3UShwAIm9WA

 

Документарни филм Хенрика Георгсона Стиг Ларшон: Човек коjи се играо ватром говори о заоставштини и мало познатим детаљима из живота гениjалног аутора Стига Ларшона. Творац jе и писац Милениjум - трилогиjе, коjа jе адаптирана у неколико успешних филмова коjи су у Србиjи приказивани под насловима Мушкарци коjи мрзе жене и Оно што нас не убиjе, креираjући jедну од наjснажниjих савремених филмских jунакиња популарне културе: Лизбет Саландер. Ларшон jе био предан новинар и аутор, чиjи jе фасцинантан и драматичан живот до сада био углавном непознат. Био jе посвећен борби против десног екстремизма и ширењу поруке да jе демократиjа право за коjе се треба непрекидно борити. Филм садржи интервjуе са људима блиским Ларшону, као и jединствен материjал из његове приватне архиве, реконструкциjе догађаjа и никада раниjе виђене архивске снимке. Редитељ прослављене телевизиjске сериjе Мост (Брон / Броен) Хенрик Георгсон jе редитељ овог узбудљивог документарца.

Треjлер Стиг Ларшонhttps://www.youtube.com/watch?v=892T6UA5zso

 

Филм Избачени, нови документарац награђиваног редитеља Фредрика Гертена, истражуjе зашто све више и све теже можемо да приуштимо живот у великим градовима. Становање jе основно људско право, предуслов за сигуран, здрав и стабилан живот, како за поjединца, тако и за друштво. Међутим, у наjвећим градовима широм света постаjе све теже и теже обезбедити место становања. Ко стоjи иза свега тога и коjи су фактори коjи чине становање jедним од горућих светских питања данашњице? У филму о томе говоре Саскиjа Сасен, Џосеф Штиглиц, Роберто Савиjано и Леjлани Фархе, специjална известитељка Уjедињених нациjа за питања адекватног становања људи широм света. Оваj актуелан и сjаjан документарац позива на одговорност корпорациjе, друштвене моћнике и све друге коjи спречаваjу и угрожаваjу приступ ономе што jе основно људско право.

Треjлер Избачениhttps://www.youtube.com/watch?v=0y-PcZbPjNs&t=1s

 

У филму коjи jе победник овогодишње селекциjе Quinzain на филмском фестивалу у Кану главни jунак филма градоначелник Лиона, Пол Терано, пати од егзистенциjалне кризе на сваком нивоу. Након 30 година у политици, у коjу jе ушао као страсни левичар, данас се осећа потпуно празно и лишен било каквих идеjа. Како би то превазишао, Пол ангажуjе младу и паметну филозофкињу, Алис Аjман, за необичан посао предлагања идеjа Градскоj скупштини у Лиону. Кроз њихов однос у филму Алис и градоначелник редитељ на духовит и дирљив начин преиспитуjе савремени живот, кроз филтер две генерациjе. Диjалог двеjу диjаметрално супротних личности коjе преиспитуjу све оно у шта су до тада веровале. 

Треjлер Алис и градоначелникhttps://www.youtube.com/watch?v=iS89Oh68osM

 

Филм Мафиjа кроз обjектив редитељке Ким Лонгиното, jедан jе од три ангажована документарна филма коjи ове године чине селекциjу Женска линиjа. Биографски филм о Летициjи Батаљи, фотографкињи италиjанског порекла познатоj по смелим снимцима пустоши коjу jе за собом остављала мафиjа у њеноj родноj Сицилиjи jе 22. филм у кариjери редитељке. Ким Лонгиното jе добро позната публици Слободне Зоне, чак 8 њених филмова jе приказано у првих 15 година Слободне Зоне. Комбинациjа Батаљиних потресних црно-белих фотографиjа и сцена из класичних италиjанских филмова, ретки историjски снимци и сећања саме ауторке причаjу причу о овоj невероватноj жени, коjа и данас у своjоj 84. години фотографише. Њена храброст и непоколебљивост била jе кључна за разоткривање бруталних злочина Коза ностре и борби италиjанске државе против мафиjашке хоботнице 80-их година прошлог века.

Треjлер Мафиjа кроз обjектив: https://www.youtube.com/watch?v=Gm_yNJ4dDXU

 

Полин Кеjл, филмска критичарка часописа Њуjоркер у периоду од 1968. од 1991. успела jе да се избори за своjе место у мушкоj професиjи и остави траг у свету филма и филмске критике. Захваљуjући  бриљантном стилу, непоколебљивом самопоуздању, бурноj прошлости и дубокоj љубави према филмскоj уметности, Полин Кеjл jе постала jедна од икона златног доба (америчке) кинематографиjе. Сачињен од преко 40 интервjуа и никада виђеног архивског материjала, филм Тако jе говорила Полин Кеjл jе узбудљив портрет пионирке коjа jе, због изjава везаних за филмове и културу у златноj ери филмског стваралаштва, била пођеднако обожавана и омражена. У документарцу Тако jе говорила Полин Кеjл, глумица Сара Џесика Паркер чита Полинине оригиналне записе, а о овоj изузетноj жени кроз инсерте из филмова о коjима jе писала и утицаjу коjи jе извршила на генерациjе филмских стваралаца између осталих говоре: Квентин Тарантино, Камил Паља, Деjвид О. Расел и многи други.

Треjлер Тако jе говорила Полин Кеjлhttps://www.youtube.com/watch?v=QDLTeuOL58U

 

15. фестивал Слободна Зоназатвориће документарни филм Барбаре Милер #Женско задовољство, чиjе су jунакиње пет храбрих, снажних и самосвесних жена, коjе разбиjаjу табуе коjе намећу њихова патриjархална друштва и верске заjеднице. Дебора Фелдман, Леjла Хусеин, Рокуденашико, Дорис Вагнер и Витика Jадав се своjом невероватном снагом и позитивном енергиjом боре за ослобађање и аутономиjу женске сексуалности, религиjских догми и културолошких бариjера. Али њихова победа има високу цену: jавно су омаловажаване, оптуживане за кривична дела, изопштене из друштва у коме су одрастале, а пристизале су им чак и претње смрћу од стране верских вођа и фанатика свих врста. Оне су живи пример како храброст, слободна воља и жудња за животом могу да мењаjу ригидне друштвене структуре и славе живот у свим његовим различитостима.

 

Треjлер #Женско задовољствоhttps://www.youtube.com/watch?v=9j2lM3JuDac

Селекциjу Женска линиjа и ове године jе подржала Реконструкциjа Женски Фонд (РЖФ).

 

Селекциjа 14+ намењена jе средњошколцима и младима и jедна jе од три такмичарске селекциjе на фестивалу. О наjбољем филму одлучиваће средњошколски жири састављен од ученика и ученица београдских средњих школа. Осим средњошколских матине проjекциjа неки од филмова из ове селекциjе наћи ће се и у поподневним терминима у Београду, али и у Нишу и Новом Саду. Они пружаjу увид у стање друштва из перспективе младих и баве се широким спектром тема - од класичних тема одрастања и тражења свог места у школи, породици и међу вршњацима до тема (зло)употребе медиjа, кризе моралних вредности и важности личне одговорности. Издваjамо неке од њих. У филму Трећа смена Породица Очоа води приватну хитну помоћ у Мексико Ситиjу, непрестано у борби за пациjенте са осталим службама хитне помоћи. Док покушаваjу да зараде за живот у овом немилосрдном послу, боре се да њихове финансиjске потребе не угрозе људе коjима помажу. Ригорозна казна иначе корумпиране полициjе тера породицу да покуша да легализуjе своjу праксу. Редитељ Лук Лоренцен, коjи jе уjедно и сниматељ и монтажер овог напетог документарног филма бави се људском димензиjом етички компромитованог посла породице Очоа и истражуjе горућа питања функционисања здравственог система, пропусте владе и комплексност личне одговорности. 

Треjлер Трећа сменаhttps://www.youtube.com/watch?v=WLi1_U8HxqQ

 

Селфи jе jединствена реконструкциjа догађаjа коjи су довели до убиства 16-годишњег Давида Бифолка, кога jе 2014. године убио карабињер у напуљскоj четврти Траjано. У покушаjу да истражи и разуме околности коjе су довеле до Давидове смрти редитељ Агостино Ференте проналази двоjицу Давидових приjатеља Пjетра и Алесандра и моли их уз помоћ мобилних телефона у форми селфиjа испричаjу причу о њиховом приjатељству. Резултат jе визуелно импресиван филм о одрастању и пубертету, о томе како jе када порекло одређуjе будућност, о насиљу државе, гневу и болу због губитка у доминантно мушком свету где jе наjважниjе бити jак. 

Треjлер Селфиhttps://www.youtube.com/watch?v=XQ5eZ6ZKVQo

 

У оквиру селекциjе 14+ биће приказано и девет кратких филмова младих ауторки и аутора полазника програма Слободна зона Jуниор и њихових вршњакиња и вршњака из Призрена. То ће уjедно бити прилика да своjе прве филмове представе публици из средњих школа из Београда и околине.

О наградама ће на фестивалу Слободна Зона поред међународног, регионалног и средњошколског жириjа као и у претходних 14 година одлучивати и публика гласањем током свих пет фестивалских дана за филмове из свих селекциjа. Избор jе велики, а конкуренциjа jака. 

 

Видимо се у Слободноj Зони!

 

Tagovi

Komentari (0)